سفارش تبلیغ
صبا ویژن
«رویان» در انتظار تولد نخستین حیوان شبیه‌سازی شده خاور میانه - من و مزرعه یه عُمره...
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو
  • نسخه ۱۵

    با محکوم کردن ترور و ترویست در هر جای دنیا و به هر منظور

    کشته شدن هموطنان عزیزمان را در جریان بمب گذاریهای اخیر اهواز به ایرانیان و

    علی الخصوص خوزستانیهای عزیزتسلیت عرض میکنم.

    *****************************************************************

                       

    «رویان» در انتظار تولد نخستین حیوان شبیه‌سازی شده خاور میانه

     

     

    بیستمین انتقال جنین شبیه سازی شده گوسفند به گوسفند میزبان با موفقیت در پژوهشکده «رویان» جهاد دانشگاهی انجام شد.

    به گزارش خبرنگار سرویس «پژوهشی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عصر سه‌شنبه، 20 راس گوسفند حامل جنین‌های شبیه سازی شده، در محل پژوهشکده «رویان» تحت سونوگرافی قرار گرفتند که جنین تعدادی از آنها سقط شده و حاملگی تعدادی دیگر ادامه دارد.

    دکتر رضا سامانی، عضو هیات علمی پژوهشکده «رویان» با اشاره به ادامه انتقال جنین به گوسفندها در راستای طرح شبیه‌سازی گوسفند در این پژوهشکده ابراز امیدواری کرد که تا پایان امسال، شاهد تولد حداقل یکی از گوسفندان شبیه سازی شده باشیم.

    گفتنی است، با تلاش دانشمند جهادگر زنده‌یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی - رییس فقید پژوهشکده «رویان» - و همکارانش، جمهوری اسلامی ایران اینک به جمع معدود کشورهای صاحب فن‌آوری «همانندسازی» (کلونینگ) حیوانات در جهان پیوسته است.

      

    دستیابی به فن آوری همانند سازی حیوانات، به ویژه در زمینه تکثیر حیوانات ترانس ژنتیک (تراریخت) با صفات ویژه از اهمیت خاصی برخوردار است.

    در حالی که کمتر از دو ماه تا زمان پیش‌بینی شده برای تولد نخستین حیوانات شبیه‌سازی خاورمیانیه در پژوهشکده «رویان» باقی است، موفقیت دانشمندان ایرانی در دستیابی به فن‌آوری همانندسازی (کلونینگ) حیوانات مورد توجه مجامع گسترده علمی و خبری جهان قرار گرفته است.

    به گفته دکتر ایمانی، مجری طرح، محققان پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی از اواخر شهریور ماه سال جاری، انتقال جنین‌های‎‎ شبیه‌سازی شده به رحم گوسفندها را آغاز کرده‌اند.

    در این‎ طرح، سلول‎ غیرجنسی‎ از گوش‎ گوسفندی‎‎ که‎‎ قرار است‎ شبیه‌سازی شود جدا شده و هسته‎ این‎‎ سلول‎ پس‎ از جداسازی‎ درون یک‎‎ سلول‎ جنسی ماده که‎ هسته آن خارج شده بود،‎ قرار می‌گیرد و در نهایت سلول‌ها پس‎ از تکثیر، به رحم گوسفند منتقل می‌شوند.

    دوره باروری گوسفند پنج ماه است.

    دکتر ایمانی خاطرنشان کرد: در پدیده کلونینگ (شبیه‌سازی)، یک سلول غیرجنسی که حاوی کروموزوم‌های کامل است در داخل یک سلول جنسی ماده که هسته آن خارج شده است قرار داده شده و جنین تولید می‌شود.

    به این منظور باید ماده ژنتیکی سلول تخمک جنسی ماده را به طور کامل خارج کرده و از طرف دیگر سلول غیر جنسی جاندار مورد نظر را که دارای مشخصات ژنتیکی خاصی است در سلول جنسی ماده که بدون هسته شده، وارد کنیم.

    وی در گفت‌و‌گو با ایسنا تصریح کرد: نکته قابل توجه در این پروسه همزمان کردن سلول هسته اهداء شده و سلول جنسی ماده‌ای است که هسته آن را خارج کردیم، به طوری که این دو سلول از جهت سیکل سلولی به هم نزدیک شوند.

    دکتر ایمانی با اشاره به این که مدت زمان کلونینگ مطابق با دوره بارداری طبیعی گونه است، در تبیین کاربردهای کلونینگ و اهمیت بومی کردن این فن‌آوری در کشور به حفظ نژاد گونه‌های کمیاب، ایجاد حیوانات کلون شده دست‌ورزی شده با ویژگی‌های خاص نظیر تکثیر گوسفندهای شبیه‌سازی شده با ژن انسولین ساز و همچنین کلونینگ درمانی اشاره کرد.

    منبع :ایسنا 

    + نوشته شده در  چهارشنبه پنجم بهمن 1384ساعت 7:40 بعد از ظهر  توسط رامین عمرانی 


    مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin رآ، مین RaaMeen ::: یکشنبه 86/6/4::: ساعت 8:6 عصر
    نظرات دیگران: نظر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<